In de pers

‘Mak volgt veel en weet er steevast zorgvuldig en intelligent over te berichten. Tot op het eind van het gelag blijft hij hoffelijk en kritische discussiëren, ‘ aldus het Belgische dagblad De Morgen. ‘Vaak is het boosheid die hem drijft, maar tot een kwade dronk komt het nooit. Vaak is het ook verwondering die hem aanspoort: dan kan hij vertederd naar zijn glas staren.'

‘Geert Mak is de man die verbindingen weet aan te brengen tussen verschillende belevingswerelden, vandaar ook dat het thema van het huidige boekenweekgeschenk zo naadloos bij hem past. Hij gaat in De Goede Stad als een vakman te werk. Als timmerman zou Mak gruwen van het gebruik van schroeven. Heden en verleden zitten via zwaluwstaartjes aan elkaar gehecht. De panelen kunnen verschillende richtingen uit wijzen, Mak gaat op zoek naar wat hen bindt.’
- Joost van Mierlo in Het Financieele Dagblad

‘Zijn verspreide interesses zijn zelden losse eilandjes. Door zijn pathologische nieuwsgierigheid slaagt hij erin historische verbanden te smeden die vaak verrassend zijn. De zeventiende-eeuwse Republiek, die uitzonderlijke staatsvorm toen de Hollandse burgerij het heft in eigen handen nam, dient daarbij vaak als referentiekader. De buitengewoon succesvolle overlegcultuur van toen lijkt een inspiratiebron voor het huidige Europa. ‘Europa doet soms meer aan die vreemde Nederlandse Republiek denken dan me lief is’, schrijft Mak, en hij voegt er bezorgd aan toe: ‘Maar tegelijk zijn de Nederlanders banger voor het continent dan ze in jaren zijn geweest. Het lijkt wel of ze zichzelf vergeten.’ Voor Mak is het verleden allesbehalve een foreign country: het is een moestuin die ons nog dagelijks voedt. (…)

Eigenlijk is het schandalig dat anno 2007 essays als die van Mak moeten verschijnen. Maar als ze dan toch moeten ontstaan (en die noodzaak is duidelijk, want alles waarin we geloofden is zijn evidentie kwijt), dan konden ze zich geen milder woordvoerder dromen dan Geert Mak. De Goede Stad bevat essentiële essay’s, niet alleen over Nederland, maar vooral over vandaag.’
- David van Reybrouck in De Morgen